culture dog shock - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Kim Eijl - WaarBenJij.nu culture dog shock - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Kim Eijl - WaarBenJij.nu

culture dog shock

Blijf op de hoogte en volg Kim

15 Augustus 2014 | Cambodja, Phnom-Penh

Phnom penh en koh tunsay
Hoe je op je trip toch weer een culture shock krijgt. En het helaas te laat door hebt.
Om 8 uur s ochtends gingen we dan met de boot weer naar het vaste land.
Eenmaal daar aangekomen. Bleek het toch weer 1,5 uur te duren voordat de bus kwam. Eerst moesten we toch voor de visa weer alles opschrijven. Nou daar aangekomrn was bus nummer 1 al vol wn moesren er mensen weer uit. Die vervolgens allemaal liepen te stressen.en niet snapte wat ze overkwan. Nou nadat bus 1 was vertrokken kwam 10 minuten later onze bus aan. Waar veel meer ruimte was dan waar de rest in gepropt werd. Nou een half uur later of een uur moesten we de bus uit en de grens overgaan. Wat trouwens een lachertje was. Je kon gewoon van de ene kant naar de andere lopen zonder dat er het leger is of wat dan ook. Nou ja vervolgens komen we bij een lachwekkend ziektecontrolepost. Waar zo genaamd je temperatuur werd gemeten. En deed een piepje. en kreeg je een papiertje en mocht je doorlopen. Nou ja toen waren in niemandsland en moesten we wachten tot de busdriver kwam. Na een uur gewacht te hebben konden we verder. Was trouwens een krotjes waar me zitenm gelukkig hadden ze een grote tv waar ze tom and jerry aan het kijken en een zwart wit film.waar de kinderen onwijs dubbel om lagen. Daarna over de meest slechte weg ooit gereden met de bus. Echt een wonderdat de bus niet kapot ging. S avonds om 11 uur aangekomen. Terwijl volgens hrt boekejr om 8 uur s avonds aan zouden komen. Gelukkig had ik al dag vantevoren algehoord dat anderen vrienden pas on 1 uur aankwamen. Dus hadden al voorbereid op wen obwijs lange rit zouden worden. Nou de grens over en al snel was het kand opeens onwijs droog. Wat dus relateerde in dat stof omhoog gingwat dan in de airco terecht kwamen wat nAuutrlijk helemaal.
Achterin in de bus kwam waar ik zat. Wat dus een gratis bruinings spray boor me was. Jammer genoeg geen bikini aan. Dus ik kwam als een bruintje uit de bus en hoop genies en geproest. Nu nog steeds zit mijn tas onder de stof een week later.

Nou eenmaal aangekomen in Phnom-Penh stonden er allemaal hectische tuktuk mensjes. Waar iedereen erg onrustig van werd. Een jongen had nog nikd dus ging bij ons 3 staan. Eenmaal in de tuctucs waren we er binnen 5 minuten. Nou tuctuv meneren vertelde dat die ene jongen nog geen kamer had tegen personeel. Terwijl ik in tuctuc al tegen hem had gezegd dat we de kamer konden delen. Domme domme jongen. Ging vervolgens onwijs moeiljk doen
Inplaats van gewoon de groel volgeb. Nou ja uiteindelijk kregen we een 3 persoonskamer en een twin. Niet wat we besteld hadden. Maar was prima. Nou ja toen begon hij weer moeilijk te doen. Ik zeg boeiend we delen voor een dag de kamer en zoek jr de volgende morgen lekker op wat je nodig hebt. Nou kk kreeg voor die dag de helft van hey geld. En volgende morgen ging ie inderdaad ergens heen wat dichterbij wat hou wou. Maar wat een uitzicht hadden vanuit het balkon. Keken zo uit op de rivier en royal palace. Nou wat gewoon erg fijn is dat alles zo dichtbij was. Volgende morgen met ze 3en I ontbijten bij de rivier. Echt super lekker ontbijt. Die twee hebben een neus voor eten. Alles moet ook echr uitgebreid beschreven worden. Vrvolgens ern paar tempels gelopen. Super mooi. Uiteindelijk bij de central market terecht gekomen. Waar zij begonnen te shoppen. Nou ja had er niet zo veel mee. Enige wat ik mooi vond dat achterin vrouwen aan het naaien waren. Voor het eerst in azie dat ik ze daadwerkelijk zelf de kleren zie maken. Daarna terug gelopen en gemerkt dat ik toch wel moe was. Dus even uitgerust. Rond uurtje of 7 naar beneden gegaan en even lekker een shake gedronken of biern vrrvilgens naar een restaurant gegaan waar ik tot nu toe echt het lekkerst heb gegeten. Ik zat voor een jasmin struik dus dat geurde al zo heerlijk en eten zo echt alles ging op zonder moeite te doen. Volgende morgen uitslapen em daarna de andere kant van de stad verkend. Wat dus uitmondde op een voetbalvwld waar ik gelijk mijn eerste baan aangeboden kreeg duizend dollar per maannd op een prive school werken 6dagen in de week. Toen nog fijne gesprekken met kinderen gehad en toch maar nee gezegd, aangezien ik het zo wek goed vind het werk in nederland en merk toch wel dat ik op dit moment niet voor een paar jaar in het buitenland wil werken. Vorig jaar en jaar daarvoor vaak genoeg georobeerd om in het buitenland re werken maar vaak afgewezen op mijn werkervaring en dan kreeg ik er niet eens geld voor. Dus ben verder gelooen en stuitte op het westerse gebouwen en amerikaanse super malls. De studio waar de voice of cambodja werd opgenomen. De ijsbaan die net 2 dagen ooen was. En de 4d cinema. Nou ja dus ik die 4d cinema in want 1,5 uur zitten zonder dat iemand wat van je moet. Voornaamelijk geld is toch wrl fijn. Dus ik naar onwijs slechte actie film genaamd hercules. Maar ja betaald er toch niks voor. Daarna in foodcorn pancakes gegeten. Wat niet lekker was. Toen paar croissants gehaald die prima waren en teruggelopen.pff ik was kapot en op een of andere manier zat ik er helemaal doorheen. Ik had weer wat geld van skype gekregen waardoor ik kwartier gratis kon bellen. Nou ja weet niet eens meer waarom maar janked alex opgebeld. Achreraf gezien is het de cultureshockgeweest. Moet zelfs nu nog steexs wennen aan de cambodjaanse mensen die gemanipuleerd worden door toeristen. Daarna weer gaan rusten en s avonds mexivaans gegeten wat niet zo boeiend was. Kreeg natuurlijk weer romantidche verhalen te horrn van het perfexre koppel. Snap niet hoe ze het doen. Maar alles lijkt bperfecr tussen di rwe. nou ja zal ook wel een reden zinn dat ik erdoorheen zat. Daarba toch weer noe en gaan slaoen. Volgende morgen ontbijten en ging ik naar de rivier. Zat nog geen 2 seconden bij de rivier in de zon kwam er een man bij. Binnen paar seconden belde hij zijn zus om te vertellen dat er iemand uit nl hie zat. Haar dochter zou gaan studeren in nl. Nou ja binnen 10 minuten was ze er en moest ikopeens mee in tuctuc. Nou ja had al gevoel dat ik ergens werd opgelicht maar in wat en hoe ik hadnog geen idee. Nou ja eenmaal aangekomen werd ik omstebeurt afgewisseld door een of andere familie lid. Dochter zou, o komen. Euh ja. Nou ik kreeg wel eten. Na een uur ofzo kreeg ik te horen dat dochrer opeens naar ziekenhuis met oma. Jajajaja daar kwam de aap uit de mouw. Of ik niet 10 of 20 dollar had voor de zak bloed wat 100. Nou ja ik had. Totaal geen kleingeld meer dan 2 dollar. Zij pleurde zo een biljet uit het niets 100 dollar. Neer. Daarna stond er opeens een man met een motir die me weer terugbracht. Super aardig man die vroeg waar me man was. Nou mijn husband werkt in singapore en ik was even een weekje op vakantie. Of ik kinderen had nee we sparen nog voor kindeewn. Hahaha nou ja dit snappen ze noh. Echte verhaal totaal niet. Daarna een itiliaan ontmoet en gingen samen naar de royal palace. Wat echt veels te prijzig was voor wat we ervoor terug kregen. Gelukkig liepen we rondje andersom waardoor je wel mooie foto s kon schieten. Nou ja lekker gepraat en daarna weer eens een massage.de vrouw was onwijs ongerust over haar kind van 11 dat gim zwemmen. Eerste kwartier had ze daar alleen maar over. En ja ze was pas 26. S avonds was de fullmoon had ik een prachtig uitzicht. Op euhm bomen die voor de maan zaten.

Volgende morgen vroeg op om naar de genocide en de killing fields te gaan. Nou ja een ochtend wat je nog lang in ke lichaam en geest blijft zitten. Gaat over hoe het land uitelkaar gescheurd werd. Iedereen moest verhuizen om in de rijst velden te werken. Mannen en vrouwen werdden gescheiden kinderen die ouder dan 6 waren. Werden weggehaald van de moeder. Als je hoogopgeleid was zoals leerkracht, architecr of artiest. Werd je opgepakt gemarteld totdat je bekende dat je een spion was en andere ook en werd je naar de killinh fields gebracht. Met de belofte dat je werd herenigd met je familir. Waar ze vervolgens afgeknald werden. Pff als je dat bedenkt dat als ik in die tijd was geboren en daad. Zou ik samen met mijn hele familie uitgeroeid zijn. Zelfs vrienden zouden net beroep dat ze behoevenen het niet overleven. Is niks niks voor niks dat de helft van de bevolking onder de 18 is. Nou ja gevangenis die toen werd gebruikt was oorspronkelijk een schoolgebouwen iets wat gewoonweg niet te bevatten is. De soldaten waren voornamelijk kinderen die gehersenspoeld waren dat ze door de stedenlinven zo arm waren. Er werd sus door de regering een minachting gecreëerd naar stedelingen. Iedereen moest weer gelijk zijn.
Heftig ochtendje was dat, maar wel gewoonweg weer onwijs leerzaam.

Twee uurtjes later kwamen we in kep aan en gingen de woeste zee op. Gelukkig was dit geen longboat. Anders waren we er 10 keer uigevaklen.
Eenmaal op de rabbits islandsaangekomen was je morgen alweeef vergeten

Koh. Tunsay
Eiland was er alleen stroom als de arrechraat aan stond. Maar de hangmatten en het water en demsne waren zoo aardig heerlijk gewoon. Gelijk het water in en zonnen maar. Heerlijk de wolkeb waren ook al snel helemaal weg en hadden we om half 7 een prachtige zonsondergang. Daarna lekker gegeten en kwam de maan ook nog eens super sterk te verschijnn jay zei kom pak je hoepel. Dua ik mijn hoepel halen en binnen no time was de hele familie aan het kijken en haalde ze hun bamboe hoepels te verschijn. Die vastgemaakr waren met binnenbanden van de fiets. Dus met ze 3en hoepelen. Heerlijk gewoon. Om half 10 ging het licht uit en hadden we speakers gepakt en waren met ze 4en in dw hangmat gaan ligfen. Niet veel later heerlijk nachtzwemmen. Iets waar ik echt dol op ben. Daarna opgedroogd en alle honden lagen om ons heen. Niet veel later naar bed en de hond ging voor mijn bungalow liggen. Loris zat aan de aangrenzende bungalow. Eigenlijk een bungalow maar dan met een muurjte ertussen. In de nacht werd ik opeens wakker of ik sliep niet. Omdat huisje bewoog en raar geluid hoorden net of iemand zichzelf aan het afrukken was. Nou ja hield naar een minuut wel weer op. Maar echt lekker slapen nee dat deed ik niet. Op een gegeven moment kwam ik er achter dat er een hond onder mijn bed lag en ook nog een voor me deur. Dat was het geluid dus wat ik s nachts hoorde de hond was aan het krabben onder mijn bed. Waardoor mijn bed op en neer ging. De hond kon echrer niet weg omdat andere hond nig voor het gat lag waar hij stiekem doorheen was gegaan. Dis ik durfde mijnn bed niet uit. Op een gegeven moment stoof de hond er uit en andere hond was te laat en ging dus weer voor mijn deurliggem. En ik viel nog ff een half uur in slaap.