de secret war naast de Vietnamoorlog - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Kim Eijl - WaarBenJij.nu de secret war naast de Vietnamoorlog - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Kim Eijl - WaarBenJij.nu

de secret war naast de Vietnamoorlog

Door: me

Blijf op de hoogte en volg Kim

01 Augustus 2014 | Laos, Vientiane

Vientiane
Deze blog gaat niet over mezelf, maar over de mensen die in lao leven. Zodat dingen die andere verzwijgen ook eens gehoord mogen worden. Lees dit dus aandachtig en hopelijk besef je dat een land niet altijd peacefull kan zijn ook al lijkt het er wel op. Ik schrijf wel op wat ik beleefd heb en als je meer wilt opzoeken over de secret war moet je dat zeker doen.

We kwamen in vientiane aan en paar mensen wouden gaan zwemmen.
Een groep bleef over en zijn naar een revalidatiecentrum gegaan voor mensen die gewond zijn geraakt door een bom.

Tijdens de vietnam oorlog werden er zo 280 miljoen bommen op laos gegooid. Daarvan zijn er naar schatting nu nog steeds 80 miljoen van actief. Amerika moest toen zijn bommen als ze niet op vietnam gooide, losse. Omdat het te gevaarlijk was om er mee te landen. Gooide ze dit op laos. Laos was niet in oorlog met amerika. En wist ook niet waarom ze werden gebombardeerd. Vele mensen vluchten in Tempels omdat ze dachten dat tempels werden beschermd door budha. Echter zijn er duizenden mensen gestorven in tempels. Mensen snapte niet waarvoor ze bestrafd werden de goden en voelde zich machteloos.
In de ochtend hadden we grot in vang vieng bezocht waar mensen maanden in leefde omdat ze bang waren voor de bommen. Er vielen in laos alleen al meer bommen dan in de hele tweede wereld oorlog.
Vooral in het regen seizoen zijn bommen niet afgegaan omdat de grond erg zacht is en dus gewoon in de modder liggen. Dat is een van de redenen waarom er nog zoveel bommen niet gevonden zijn omdat ze in de grond zijn gezakt. Andere reden is dat ze gewoon niet ontplofte en later vervormde van hoe ze eruitzagen.
Na de vietnam oorlog heeft de cia geheim gehouden dat ze bommen op laos hebben gegooid. Aangezien ze al genoeg problemen hadden met vietnam zelf.
Hierdoor werd het land niet vrij gemaakt van bommen en konden veel mensen geen land meer verbouwen omdat de rijst velden bezaait liggen met bommen. Gevolg hiervan was dat erontzettend veel honger heerste. Ook hadden ze niet de techniek hoe je bommen veilig onklaar moet maken. Elk jaar in bepaalde gebieden gingen er wel 2 of 3 mensen dood door bommen. Omdat ze er op liepen op sloegen of een vuurtje maakte of een kind weet niet wat het was en ging mee spelen. Vele mensen waren gehandicapt, hebben geen benen of armen of zijn blind geworden. Het kon zelfs in de achtertuin gebeurem waar je opgegroeid bent en al jaren in speelde en niet wist dat er een bom was. Zelfs nu is dat nog steeds aan de hand. Er zijn sinds de jaren zero s steeds meer landen die mensen educatie geven hoe je een bom onklaar moet maken of hoe je ze kan herkennen. Want sirieus dat wisten de mensen echt niet. Grootste angst van volwassenen is dat een kind er een vind en er mee gaat spelen. De meeste gewonden zijn nu nog steeds kinderen. Omdat ze niet weten wat is. Ze hebben zelfs een tijd kunst gemaakt van de bommen. Terwijl ze niet wisten dat het nog actief was.

Wat mij nog het meest verbaasde en waar ik me echt heel wit heet maakte. Was dat amerika pas 3 jaar meehelpt met geld donoren en te helpen met opruimen, educatie en de gehandicapten van middelem voorzien die niet meer normaal lopen of wat dan ook. Noorwegen en nieuw zeeland helpen op dit moment laos het meeste.
Een land wat 280 miljoenbommen op een land gooid waar ze niet eens meer in oorlog zijn en niet eens wapens hebben en vervolgens 30 jaar wachten met helpen en de mensen aan een lot achterlaten vind ik echt te erg.
We zagen ook een film hoe iemand blind wad gewirden door een vuurtje te maken in de axhtertuin en daarna blind werd. Vrouw die nu voor het inkomen moet zorgen. Terwijl ze dat niet gewend zijn dus erg moeilijk is om aan werk te komen. Nu had ik al verwacht dat het een amerikaanse film was. Wat dus inderdaad zo was. Maakte me ook beetje boos.

De revalidatiecentrum was vroeger alleen in de hoofdstad waardoor mensen soms wel dagen moesten reizen voordat ze geholpem konden worden. En dus ook onnodig mensen stierven omdat het lang rijden is en de wegen te slecht. Nu hebben ze iets meer revalidatiecentrums maar nog steeds moeten mensen grote afstanden afleggen om er te komen. Revalidatie is wel helemaal gratis en eten en drinken ook. En revalidatie duurt ook gewoon eem hele levwn elk jaar moeten ze vaak weer terug komen.

Nou ja afgrijzelijk. Op dit moment ben ik in kong lor en ook daar zie ik veel verbrande gezichten of kapotte gezichten. Ik ben er echt oprecht behoorlijk boos over geweest. Ik vroeg aan iemand wat hij dacht waarom amerika zoveel bommen daarop gooide. Twee redenen gaf hij maar zekerweten is er een niet. Een is ze moestem een weg vrijhiuden waar via het Amerikaanse leger met tanks reisde en tweede redenen omdat het een communistisch land is en amerika vanwege rusland onwijs tegen is. Of het laatste klopt weet ik niet, maar klinkt aannemelijk.

Zo dit was het dan. Ik ga zelf niet naar de gebieden die het zwaarst getroffen zijn. Mensen daar leven nog steeds in honger en onzekerheid.