Op weg naar Maleisië - Reisverslag uit George Town, Maleisië van Kim Eijl - WaarBenJij.nu Op weg naar Maleisië - Reisverslag uit George Town, Maleisië van Kim Eijl - WaarBenJij.nu

Op weg naar Maleisië

Door: kvaneijl

Blijf op de hoogte en volg Kim

09 Juni 2012 | Maleisië, George Town

De volgende morgen erg vroeg opstaan, want anders had je geen ontbijt. Ook wou ik nog even langs het strand lopen, gewoon om te kijken hoe het daar was. Ik vroeg aan een paar jongens of ze mee wouden gaan. Stefan vond dit wel een goed idee. Dus na me ingesmeerd te hebben. Gingen we op pad. Na een week alleen maar Engels gesproken te hebben, was het wel even fijn om gewoon Nederlands te kunnen spreken en wel op een gewoon tempo te kunnen praten. Na een uur gelopen te hebben, moesten we onze spullen pakken, om naar Nakhan Si Mammarat te gaan.
Onderweg kwamen we bij een eettent wat van een Zweed was. Het was echter pas 2 maanden open, en zoveel klanten in een keer, dat ging natuurlijk weer heerlijk mis! Verkeerde gerechten etc.
Dit is vlakbij de grens. Hier zag je dan ook dat bevolking iets meer Moslims rondliepen. Ook nog een moskee gehoord. Het was een absoluut niet toeristische stad en pub hadden ze niet eens. Ze hadden echter wel wifi in de restaurants. dus iedereen die een smartphone bij zich had zat even op het internet te surfen.

's Avonds wouden we graag de Nederlandse wedstrijd kijken. In het hotel zeiden ze dat we dat bij hun konden kijken. Er was echter een taalbarriere en die mensen van de receptie dachten dat we de Asian Cup wouden kijken..... Dus na alles met Stefan uitgezocht te hebben bleek het niet te kunnen. We waren nog even Nederlands aan het praten toen er een paar Engelsen van onze groep erbij kwamen staan. Automatisch schakelde we van het nederlands naar het engels over. Dit vonden de engelsen nogal vreemd dat we dat deden. Maar wij vonden het gewoon netjes, om de rest niet buiten te sluiten van het gesprek.
Helaas dus geen Nederland-Denemarken voor ons... Maar we hebben toen maar heerlijk kaartspelen gedaan bij Jacob en Monika in de kamer. Een nieuw soort kaartspel geleerd, wat een beetje lijkt als trumph. Erg leuk en gezellig.

Volgende morgen gingen we naar Penang (stad George town). Je zou zeggen dat ik me daar gelijk op mijn plek voelde vanwege de naam. Dit was helaas niet zo!

Eerst gingen we echter nog even door de douane om een paar stempels te krijgen. Ik was er gigantisch snel doorheen, vergeleken met de rest.
Na 8 uur rijden, kwamen we dan eindelijk in George town aan. Het zag er allemaal een beetje luguber uiut en arm. De straten stonken naar pis. Ik vond het persoonlijk hier erger stinken dan in Bangkok. Dat vond de rest maar vreemd. In bangkok heb je overal eten staan en dat ruik je.
Voor het eerst had ik dan eigenlijk mijn eerste echte cultuurshock. Er liepen zoveel verschillende culturen door elkaar. De ene straat was indiesch ingericht en dan liep je in de volgende straat en dat was dan alweer Chinees of Arabisch of op eens Westers. Ook zag je heel veel verschillende soorten mensen rondlopen. Tijdens het rondlopen kwamen we ook bij heritage. Hier stonden de huizen letterlijk op huizen en je kon alle huizen zo inkijken. prachtig om de mensen voor hun deur te zien uitzweten. De oudjes zonder gebit en de tv op de achtergrond. Want ja kinderen moeten ook iets te doen hebben.
In de avond gingen we op een fastfoodplein avondeten, ze hadden daar al het Aziatisch eten, behalve Malaysisch. Heerlijk Japans gegeten en als toetje roze Dragon Fruit!!! (Is ondertussen mijn nieuwe verslaving aan fruit ;) )
Na het eten kochten we wat bier en gingen we op het dak van het hotel zitten. Dit was een prachtig uitzicht. De jongens klommen natuurlijk naar het hoogste punt van het dak. Het dak was bedoelt om daar 's ochtends te ontbijten of lekker relaxen, door tv te kijken of potje pool.
De vodka was trouwens veel goedkoper dan het bier. Dus de meiden waren aan de vodka sprite... Super vies aangezien de vodka ook al een smaakje had. Ging niet echt goed samen. aangezien we om 12.00 de wedstrijd van italie wouden zien, moesten we iets verzinnen om de tijd te doden. Daarom kwam uit mijn tas 4 op een rij (thanks Jannemarie) en dat werd door bijna de hele groep lekker gespeeld. Lekker simpel. Na de eerste helft van italie, had ik het wel een beetje gezien en ben ik naar bed gegaan. Bleken achteraf er maar een 3 gebleven voor de wedstrijd.

De volgende morgen moesten we alweer om 8 uur paraat staan, want we gingen naar o.a. de grootste tempel voor zuidoost-Azie (Kek Lok Si Temple). Toen we daar aankwamen, waren echt de eerste toeristen. Het is op een berg en de tempel is in lagen verdeelt. Wat prachtig was dit!!! Vanuit de tempel had je ook een prachtig uitzicht op George Town.
Daarna gingen we door naar twee tempels. Een was Chinees Budhistisch en de ander was Thai Budhistisch. Ik had geen idee dat daar zoveel verschil in zat. Deze twee tempels stonden recht tegenover elkaar.
Daarna gingen we naar de geheime clan Khoo Kongsi. De mensen in de clan zijn de rijkste van het eiland. Ze hebben zelfs hun eigen opera theater. waar ze de beste chinese opera's laten komen, om voor hun te spelen.
Als laatste gingen we naar het fort Cornwallis hier was de eerste kerk door de Portugezen gemaakt. Ook was er nog een prachtig (jawel VOC) canon en die was als gift aan de sultan geschonken. De nederlanders hoopte zo hun handel te kunnen voorspoedige.

Toen was het dan 11.45 in de morgen en het werd tijd om op reis te gaan naar Cameron Highlands.
Wordt spoedig vervolgd!!!

• 22 Juni 2012 - 10:41

Sander:

Ze komt nu ook in de verhalen steeds divhterbij.

Ik denk dat ze pas hier is als ze weg is!

• 24 Juni 2012 - 17:31

Truus:

Hoi Kim,
    leuk om je verslag te lezen; wat een indrukken!
    onderhand weet je dat oranje er uit ligt.
    ik ben net terug nan "velpen-weekend"
    de kinderen wilden weer een speurtocht!Hadden het dus goed onthouden.
    veel reisplezier en pas goed op jezelf
    groeten Truus